Hedy Lamarr
Actress Hedy Lamarr was considered by the MGM-tycoon Louis B. Mayer to be “the most beautiful woman of the century”. However, he couldn’t guess that the Hollywood film star, who first became popular with the 1932 erotic film ‘Ecstasy’, would pave the way for today’s digital world of wireless communications with her invention. Patent number 2,292,387, awarded in 1942, was for the Secret Communication System, a torpedo guidance system to which the control signal changed frequencies to avoid enemy jamming, a system which forms the backbone of today’s communication networks. Changing frequencies was also part and parcel of Hedy Lamarr’s whole life: Hedy the actress, Hedy the mystery, Hedy in private, and Hedy the inventor. Who was this bewitching and elusive woman, who fascinated millions, but spent the end of her days, alone and poor in Florida?