On a Clear Day – Agnes Martin
Agnes Martin was born in Canada in 1912, the child of an Irish immigrant farmer. On moving to the United States she established herself as an artist and became friends with Ad Reinhard, Mark Rothko, Robert Newman and others in the avant-garde movement. Considered one of the most important figures on the American arts scene (classical modernism und minimal art) she moved to New Mexico in the Fifties to live in solitude. Early in the Sixties she achieved an international reputation with radically abstract grids - manifestations of transcendal experiences inspired by a life of contemplation. This documentary film was made possible by the friendly relations which the filmmaker Thomas Lüchinger established with the artist, who has now moved to a home for the elderly in Taos. On the understanding that the film must be made without the help of any assistants for the sound or the camera work, Agnes Martin agreed for the first time to allow herself to be filmed at work in her studio, providing a rare glimpse of a life that is still bustling with activity and an insight into her philosophy.