La Mounine ou note après coup sur un ciel de Provence
One April morning in 1941, on the way from Marseilles to Aix-en-Provence, Francis Ponge is gripped by a strong emotion at the sight of the sky, at a place called La Mounine. On returning to his “language laboratory” in Roanne, he attempts to give expression to this “aesthetic sob”. The film builds on his poem, in the manner of a journal of the act of creation with a minute accumulation of detail: meetings, discoveries, doubts and inquiries. We follow in Ponge's footsteps to La Mounine and other nearby places including the Milles tile works, which served as a deportation camp between 1939 and 1943, the coalmines of Gardanne, fields of lavender, and a painter’s workshop. It contains daily observations of the sky, and notes even the most trivial encounters en route.