Charlotte, vie ou théatre?
Charlotte Salomon, a young German-Jewish artist lived in exile in the vicinity of Nice in the early 1940s. In an attempt to come to terms with both personal family tragedies and the threat of persecution by the Nazis, she decided to paint her life story. The result was a series of nearly 800 gouaches, called “Life or Theatre?”, combining expressive tableaux with written dialogue and captions. Two weeks before she was arrested by the Gestapo, she entrusted the village doctor with her work. 1943 she was murdered in Auschwitz; she was 26 years old. The filmmaker focuses mainly on the artist's paintings, but also incorporated photos and other documents.