Le livre de Marie
Set at the moment her mother and father separate, this exacting portrait of a child immersed in her books, her music, and her dancing casts a dispassionate yet ultimately touching eye on the girl’s reaction to the new upheaval in her life. The Book of Mary is Miéville’s meditation on the end of childhood.