La beauté crue
It is fascinating what an immense influence the artworks of psychologically ill people have had on the course of 20th Century art history. Artistic icons such as Jean Tinguely, Paul Klee and Jean Dubuffet were clearly interested in the representatives of the Art Brut, in the subtle line between the imaginary and obsession, dreams, pain and illness, these insidious evils that emerge unseen from our unconscious. With the Bern hospital Waldau as a starting point, which has a big collection of works by schizophrenic artists, filmmakers Hervé Nisic and Michel Beretti investigate the ongoing fascination for Art-Brut-artists. Contributors include Michel Thévoz, founder of the Collection de l’Art Brut de Lausanne, the sculptor Armin Heusser, Daniel Baumann, Curator of the Adolf-Wölfli-Stiftung, as well as the artists Bernhard Luginbühl, Daniel Spoerri and Bernhard Gahl.