La solution
The old man is greatly surprised by the story of his friend. Serge realizes all that this object represents. Power, the choice of the end of the world, as if someone had heard him and wanted to help, some kind of reward for his shitty day. He finally feels the control of his life and suddenly everything makes more sense.