Addio Lugano bella
As a result of judicial proceedings the female narrator/protagonist/director is forced to relive the memory of her revolutionary past and resume old habits. In her efforts to defend a man who has been caught up in the wheels of “mediatised” justice, she receives support from one of the old revolutionary leaders of the period, Oreste Scalzone. He continues both to practise and defend the credo of these early days, obsessed by a need to keep their meaning from being betrayed, and to avoid corporal punishment. Reflecting on the past, the narrator thinks back on the selfless way her father accepted her revolutionary stance and showed understanding, even though it caused him suffering. Shortly before his unexpected death she succeeds in expressing her gratitude. In the meantime the idea of the film has begun to take shape. The bond with Giorgio Bellini, the man caught up in the judicial proceedings, has been strengthened by the desire to capture it on film. Memory can be used as a path to free the mind from the dead weight of old resentments, through the power of love. The words she managed to find again for her father have helped to break the circle of rebellion/dependence which tied the director to men, and to the world as it is. The relationship with her mother suddenly appears in an entirely new light.