A Hole In The Hat
"Beuys' Voice - A Hole in the Hat" (1987), which was created for Documenta 8, is an artistic homage to his companion: Joseph Beuys, who had passed away the previous year. In this video installation short sequences of images taken from a mutual performance are shown in staccato-like clips, contrasted with several of the artist's insignia - such as the burning hat - edited with computer-generated sequences. The use of such sequences became exemplary not only for the development of video art, but also for the subsequent MTV and music video generation.